Saturday, December 23, 2017

OBOR

oleh Sze Yun, Yan Yi dan Shaw Keat Dylan

Pada tahun 2013, China mengumumkan Inisiatif Belt dan Road (BRI) atau One Belt One Road (OBOR), atau dikenali sebagai Jalan Sutera Baru. Ia dicadangkan oleh pemimpin China, Xi Jin Ping. Inisiatif ini adalah strategi untuk pembangunan dan rangka kerja bagi memfokuskan kepada hubungan dan kerjasama antara negara-negara utama antara Republik Rakyat China dan seluruh negara Euroasia. Pelan ini terdiri daripada membangunkan dua laluan perdagangan, iaitu melalui dataran dan melalui laut menghubungkan lebih dari 60 buah negara. Memandangkan ini merupakan projek yang berpotensi membawa pelaburan sebanyak $ 8 trilion untuk infrastruktur di 68 negara atau, sebanyak 65% daripada populasi global dan satu pertiga daripada KDNK global. Langkah awal ialah menghubungkan negara-negara Asia Tengah dengan ekonomi Cina, sementara inisiatif jarak jauh yang lebih luas termasuk perhubungan kereta api antara China dan Eropah. Objektif OBOR polisi adalah untuk memajukan integrasi ekonomi antara negara yang termasuk.
Dasar Satu Belt Satu Jalan bukan sahaja memberi manfaat kepada China sendiri, tetapi juga kepada negara lain. Dasar OBOR menyediakan peluang yang luas untuk global. Dasar ini adalah penyelesaian yang tepat untuk mengimbangi beberapa kelebihan kapasiti ini, kerana ia memberi mereka peluang bahan dan peralatan, pembinaan dan kepakaran kejuruteraan. Di samping itu, hubungan yang lebih baik ini akan membawa kepada rangsangan utama perdagangan di seluruh Asia, Eropah dan Afrika. China sendiri dapat memperoleh keuntungan yang menguntungkan dengan mengeksport bahan dan peralatan. Dasar OBOR mewujudkan platform untuk kerjasama dasar, kemudahan, perdagangan, kewangan dan kebudayaan di dunia.
Dasar ini membantu negara-negara ASEAN untuk mengukuhkan infrastruktur dan menggunakan sumber yang ada tanpa sisa. Dasar ini juga memberi faedah besar untuk Malaysia mengakses pasaran baru dan mengukuhkan hubungan, mempelbagaikan produk dan perkhidmatan tempatan dan menarik pelaburan langsung asing. Ia membolehkan fasilitasi perdagangan dan pelaburan yang lebih baik dalam projek infrastruktur dengan Malaysia yang terdiri daripada East Coast Rail Line (ECRL), Malaysia External Trade Development Corporation (MATRADE), Melaka gateway, MCA Belt and Road Centre (Mbrace), Xia Men University Malaysia and Malaysia-China Kuantan Industrial Park (MCKIP).
Selain itu, terdapat beberapa cabaran yang dihadapi oleh dasar iaitu skala besar pembangunan atau projek yang menyebabkan kelebihan negatif, tekanan dalam Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS), dan risiko pasaran buruh.

Kesimpulannya, polisi OBOR menganggap sebahagian penting untuk membina ekonomi global. Dasar ini akan membuka peluang dan menyampaikan banyak kelebihan kepada China, negara maju dan membangun.

44 comments:

  1. Awesome! Thanks for the information! :D

    ReplyDelete
  2. Interesting information. Thanks!!

    ReplyDelete
  3. So good !!!!!! Thanks for the information!

    ReplyDelete
  4. Thanks for sharing these interested information!

    ReplyDelete
  5. Terima kasih atas informasi yg dikongsi.

    ReplyDelete
  6. thanks for sharing ,great video!

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Tarif

https://drive.google.com/open?id=12vbCvdpQwnU15HuzvbQ1eYD9-flqbU1F