Pada tahun 2013, China mengumumkan
Inisiatif Belt dan Road (BRI) atau One Belt One Road (OBOR), atau dikenali sebagai Jalan Sutera Baru.
Ia dicadangkan oleh pemimpin China, Xi Jin Ping. Inisiatif ini adalah strategi
untuk pembangunan dan rangka kerja bagi memfokuskan kepada hubungan dan
kerjasama antara negara-negara utama antara Republik
Rakyat China dan seluruh negara Euroasia. Pelan ini terdiri daripada membangunkan
dua laluan perdagangan, iaitu melalui dataran dan melalui laut menghubungkan
lebih dari 60 buah negara. Memandangkan ini merupakan projek yang berpotensi
membawa pelaburan sebanyak $ 8 trilion untuk infrastruktur di 68 negara atau,
sebanyak 65% daripada populasi global dan satu pertiga daripada KDNK global.
Langkah awal ialah menghubungkan negara-negara Asia Tengah dengan ekonomi Cina,
sementara inisiatif jarak jauh yang lebih luas termasuk perhubungan kereta api
antara China dan Eropah. Objektif OBOR polisi adalah untuk memajukan integrasi
ekonomi antara negara yang termasuk.
Dasar Satu Belt
Satu Jalan bukan sahaja memberi manfaat kepada China sendiri, tetapi juga
kepada negara lain. Dasar OBOR menyediakan peluang yang luas untuk global.
Dasar ini adalah penyelesaian yang tepat untuk mengimbangi beberapa kelebihan
kapasiti ini, kerana ia memberi mereka peluang bahan dan peralatan, pembinaan
dan kepakaran kejuruteraan. Di samping itu, hubungan yang lebih baik ini akan
membawa kepada rangsangan utama perdagangan di seluruh Asia, Eropah dan Afrika.
China sendiri dapat memperoleh keuntungan yang menguntungkan dengan mengeksport
bahan dan peralatan. Dasar OBOR mewujudkan platform untuk kerjasama dasar,
kemudahan, perdagangan, kewangan dan kebudayaan di dunia.
Dasar ini
membantu negara-negara ASEAN untuk mengukuhkan infrastruktur dan menggunakan
sumber yang ada tanpa sisa. Dasar ini juga memberi faedah besar untuk Malaysia
mengakses pasaran baru dan mengukuhkan hubungan, mempelbagaikan produk dan
perkhidmatan tempatan dan menarik pelaburan langsung asing. Ia membolehkan
fasilitasi perdagangan dan pelaburan yang lebih baik dalam projek infrastruktur
dengan Malaysia yang terdiri daripada East Coast Rail Line (ECRL), Malaysia
External Trade Development Corporation (MATRADE), Melaka gateway, MCA Belt and
Road Centre (Mbrace), Xia Men University Malaysia and Malaysia-China Kuantan
Industrial Park (MCKIP).
Selain itu,
terdapat beberapa cabaran yang dihadapi oleh dasar iaitu skala besar
pembangunan atau projek yang menyebabkan kelebihan negatif, tekanan dalam
Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS), dan risiko pasaran buruh.
Kesimpulannya,
polisi OBOR menganggap sebahagian penting untuk membina ekonomi global. Dasar
ini akan membuka peluang dan menyampaikan banyak kelebihan kepada China, negara
maju dan membangun.
Awesome! Thanks for the information! :D
ReplyDeleteGood
ReplyDeletegreat info,thanks for sharing
ReplyDeleteGood information.well done
ReplyDeleteWell done
ReplyDeleteThanks for sharing !
ReplyDeleteInteresting information. Thanks!!
ReplyDeleteSo good !!!!!! Thanks for the information!
ReplyDeleteThanks for sharing these interested information!
ReplyDeleteTerima kasih atas informasi yg dikongsi.
ReplyDelete👍👍
ReplyDeletegreat
ReplyDeleteThanks. Its useful.
ReplyDeleteGood
ReplyDeleteGood to know
ReplyDeleteVery informative!
ReplyDeleteVery informative!
ReplyDeleteGreat info!
ReplyDeleteGreat!!!
ReplyDeleteGood!!
ReplyDeleteNice!
ReplyDeletegood info
ReplyDeletethanks!
ReplyDeletebien, gracias
ReplyDeletevery nice!
ReplyDeleteGreat info
ReplyDeletevery good video
ReplyDeleteAn informative video
ReplyDeletevery good video
ReplyDeleteVery good
ReplyDeleteGreat info
ReplyDeleteVery useful.
ReplyDeleteGood
ReplyDeleteWow
ReplyDeletegreat information
ReplyDeletethanks for sharing ,great video!
ReplyDeleteThanks and very useful
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteGreat Video
ReplyDeleteGood
ReplyDeleteGood
ReplyDeleteHohoho.
ReplyDeletebaik!
good
ReplyDeletegood
ReplyDelete